4721 sayılı Türk Medeni Kanunu, aile yapısını korumaya yönelik kurallar içerir. Aynı zamanda aile hukuku temel yapı taşlarındandır. Yani aile hukukunun dayandığı kanundur.

Aile Hukuku Neleri Kapsar?

Aile hukuku, aşağıdaki konuları kapsamaktadır:

• Kanuni olarak nikah yapma koşulları,
  • Evlenme işlemleri ve koşulları,
  • Boşanma şartları ve boşanmanın nasıl olacağı,
  • Anlaşmalı boşanma şartları,
  • Çekişmeli boşanma,
  • Mal paylaşımı,
  • Mal rejiminin tanımlanması,
  • Aile konutuna ait konular,
  • Soybağı ile ilgili konular,
  • Evlat edinme şartları,
  • Velayet şartları ve velayetin tanımları,
  • Çocukların nafaka alması şartları ve miktarları,
  • Çocuk hakları,
  • Kadın hakları,
  • Vesayet konuları,
  • Kayyımlık kurumu ile ilgili konular,
  • Yardım nafakası şartları,
  • Evlilik dışı ortak yaşamın şartları,
  • Aile içi şiddetin önlenmesi,
  • Çocuk kaçırma cezaları,
  • Çocuk istismarının önlenmesi ve
  • Taşıyıcı annelik konuları,
  • Babalık davaları,
  • Evliliğin iptali davaları,
  • Yabancı mahkeme kararlarının Türk Mahkemeleri tarafından tanınması konuları.

Aile Hukuku Davalarında Yetkili Olan Mahkemeler Hangileridir?

Aile mahkemeleri görevli ve yetkilidirler. Kartal Anadolu adliyesi ve diğer adliyelerdeki mahkemeler bu konuda yetkilidirler.

Aile Hukuku Neden Önemlidir?

Aile hukuku, özellikle çocukların ve kadınların haklarını koruyucu düzenlemeler içermektedir. Çünkü dünya genelindeki tüm yasalarda güçsüz olanın güçlü olandan korunması esası vardır. İlgili devlet kurumları güçsüz olanları korumakla görevlidir ve aynı zamanda kanunların uygulayıcısıdırlar.

Aile kurumunda erkek fiziksel olarak güçlü konumdadır. Ülkemizde ise hem fiziksel, hem de ekonomik olarak güçlü bir konumdadır. Fiziksel olarak güçlü olan erkeğin, kadına ve çocuğa karşı şiddet uygulaması karşısında durabilecek tek güç kanunlardır. Bu konuda Kartal hukuk bürosu yardımı alınabilir.

Türk Medeni Kanunu yapısı ve içeriği gereği aile kurumunu korumaya yönelik birçok tedbir almıştır. Kanunun amacı aile birliğinin bir bütün olarak korunmasıdır. Yani yalnızca kadın ve çocuğun korunması değil, aynı zamanda haklıysa erkeğinde korunması söz konusudur.

Aile toplumun temel taşıdır. Bireylerin kurduğu sağlıklı bir birliktir. Eğer bu birlik bozulursa ve hastalanırsa, sonunda toplum birliği de bozulacaktır. Birliğin bozulması sonucunda da anarşi ve kaos topluma egemen olacaktır.

Aile mahkemesi, zayıf olan kadın ve çocukların lehine karar alma eğilimindedir. Yine de kanun hükümlerinde yer alan unsurlar göz önüne alınır. Mesela çocuğa şiddet uygulayan anne ya da baba, mahkeme tarafından cezalandırılır. Eğer şiddet uygulayan kadınsa, aynı cezalar onun için de söz konusudur.

Aile hukuku, çocuk özlemi çeken ve çocuğu olmayan çiftlerinde çocuk sahibi olmasını sağlar. Bunu evlat edindirme yasaları ile gerçekleştirir. Hem çocuğun iyi bir ortamda büyümesini sağlamak, hem de ailenin mutluluğunu tesis etmek adına gerekli olan yasalarla her iki tarafı da koruma altına alır.

Boşanma davalarında koşullar belirlenmiştir. Boşanmada yasalar nezdinde önemli olan zayıf olan tarafa hak tanımaktır. Mesela ekonomik olarak güçlü olan kişi, ekonomik olarak güçsüz olan kişiye nafaka ve tazminat öder. Ama hakkaniyet ölçülerini aşmamak adına haklı olma şartı vardır. Çocuklarda ise durum farklıdır. Yani hem anne hem de baba, çocuklar reşit olana kadar bakımını üstlenirler. Eğitim hayatı bitene kadar da maddi olarak çocuklarını desteklemeye devam ederler. Yasaların emri de bu doğrultudadır.

Nikah işlemleri de medeni kanun kapsamında detaylı olarak düzenlenmiştir. Yasaya göre nikah, kadın ile erkeğin sözleşmesidir. Yani evlilik sözleşmesidir. Her iki taraf da sözleşmede yer alan ve aslında yasalarda yer alan kurallara uyacaklarına söz vermiş olurlar. İlerleyen zamanlarda sözleşme maddelerini çiğneyen kişi yasa tarafından cezalandırılır. Nikah, aile hukuku sistemi parçasıdır.

Nafaka, çocuklara ve güçsüz olan tarafa yasalar tarafından verilen geçinme hakkıdır. Yani bir tür sigortadır. Evlilik birliğinin bozulması halinde yoksulluk tehlikesine düşecek olan tarafa mahkeme tarafından belli bir gelir takdir edilir. Buna nafaka adı verilir.

Kartal aile hukuku dayanağı olan aile hukuku mevzuat hakkında, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.4721.pdf bağlantısından detaylı bilgi alabilirsiniz.